الموقع الرسمي للأستاذ / أحمد عبيد

اهلا ومرحبا بكم فى الموقع الرسمي للأستاذ / أحمد عبيد
عزيزنا الزائر فضلا قم بالتسجيل لكى تكون عضو فى المنظومة التى تضم اروع معانى الصداقة
تحياتى /أحمد عبيد
ahmed0124044882@yahoo.com

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

اهلا ومرحبا بكم فى الموقع الرسمي للأستاذ / أحمد عبيد
عزيزنا الزائر فضلا قم بالتسجيل لكى تكون عضو فى المنظومة التى تضم اروع معانى الصداقة
تحياتى /أحمد عبيد
ahmed0124044882@yahoo.com

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الشئون القانونية ــــــــــ { وقضايا العصر } ـــــــــ والتعريف بمحافظة بنى سويف للاستعلام♥almostsharahmed@hotmail.com

شكر خاااااااااااص جدا للاستاذة الفاضلة / رحيـــــــــــــــــل وإدارة المنتدى تتمنى لها المزيد من التقدم والرقى
تتقدم اسرة المنتدى تتقدم للعضوه الواسعة الافاق {موغا} بالشكر على ما تبذلة من جهد فى سبيل الرقى بالمنتدى شكــــــــرا يا موغـــــــــا
تتشرف إدارة المنتدى بتلقى اقتراحاتكم واراءكم المختلفة فى سبيل الوصول بالمنتدى الى قمة الابداع منكم واليكم مع تحيات إدارة المنتدى 0124044882
الادارة العامة للمنتدى تتقدم بخالص التحية والشكر للاستاذ الفاضل أبو على المستشار الفرنسى للمنتدى وتتمنى له مزيد من النجاح الباهر فى شتى المجالات
تتقدم الادارة العامة للمنتدى بخالص الشكر والتقدير للعضو النشيط والمتميز {المتمرد}وذلك لمساهمة الفعالة بالموضوعات الجريئة والتى كان من شانها الارتقاء بمستوى المنتدى شكرا جزيلا يا متمرد
شكر خاص للاستاذة / مهـــــــــــــــــــــــــــــــا مختـــــــــــــــــــــــــار مسئولة القسم الخاص بالمراة على المجهود التى تبذلة ونتمنى منها المزيد
تم انشاء المنتدى الطبى من اجل كل الاعضاء الكرام {صحتك أمانة فحافظ عليها} والمنتدى يتقدم بخالص الشكر لمشرف المنتدى الدكتور / عماد فاروق وجزاة الله خيرا
تتقدم إدارة المنتدى بخالص الشكر والتقدير للمهندس / أحمد لطفى العضو الجديد بالمنتدى فاهلا وسهلا به تحية خاصة من مدير المنتدى
يشرف المنتدى بانضمام العضوة المثالية { سحـــــــر} الى اسرة المنتدى ونتمنى منها المزيد من العطاء الذى لا ينقطع ال
ادارة المنتدى تتشرف بتسجل العضو الجديد محمد الملط وتتقدم الية بالشكر ولجميع ابناء اسيوط الكرام تحياتى// أحمد عبيد
اسرة المنتدى ترب بالعضوة الجديدة دينا ونتمنى المزيد من المشاركات الفعالة وفى انتظار اقتراحاتكم البنائة من اجل الرقى بمستوى المنتدى
إدارة المنتدى ترحب بالعضو الجليل والاستاذ القدير محـــــــمــــــد رســــــــــــــــــــلان وتشكر لة تسجيلة واثرائة للمنتدى بالمعلومات القانونية المفيدة
إدارة المنتدى ترحب بالعضو الخلوق الاستاذ / إكرامى المستشار القانونى بالكويت ونتمنى ان ينال منتدانا اعجابة وان يوفقة الله
اسرة المنتدى ترحب بالعضو الجديد ميدو وتتمنى منة المزيد من المشاركات الفعالة
ادارة المنتدى تسعد بانضمام الاخت , miragealgeria, من دولة الجزائر الشقيقة ومزيد من المشاركات الفعالة
خـــــــــــــــبر هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام جدا لاعضاء المنتدى قريبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بكل حب وصدق واخلاص استقبل المنتدى العضوة الجديدة البرنسيسة لكم من ادارة المنتدى تحية خاصة

المواضيع الأخيرة

» التقسيم الادارى للمحافظة
انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! I_icon_minitimeالخميس يونيو 26, 2014 6:37 pm من طرف راجية الرحمة

» تاريخ محافظة بنى سويف
انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! I_icon_minitimeالخميس يونيو 26, 2014 6:37 pm من طرف راجية الرحمة

» أهم مواقع الاثار بمحافظة بنى سويف

» اشهر ابناء محافظة بنى سويف

» لؤلؤة مـــــــصـــــــــر
انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! I_icon_minitimeالخميس يونيو 26, 2014 6:36 pm من طرف راجية الرحمة

» أنا من سوهاج وحبيبى من بنى سويف
انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! I_icon_minitimeالخميس يونيو 26, 2014 6:36 pm من طرف راجية الرحمة

» اغتيال السادات على يد ابناء مصر
انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! I_icon_minitimeالخميس يونيو 26, 2014 6:35 pm من طرف راجية الرحمة

» عقوبة جريمة التشهير بالآخرين عبر الإنترنت كجريمة معاص
انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! I_icon_minitimeالخميس يونيو 26, 2014 6:35 pm من طرف راجية الرحمة

» السادات يلقي بيان وفاة جمال عبد الناصر

المتواجدون الآن ؟

ككل هناك 4 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 4 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

[ مُعاينة اللائحة بأكملها ]

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 35 بتاريخ الأحد أبريل 16, 2023 12:58 am

تصويت

5 مشترك

انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!!

مذكرات متمرد
    مذكرات متمرد

انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! Empty انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!!

مُساهمة من طرف مذكرات متمرد الثلاثاء يوليو 21, 2009 6:15 pm

يسعدنى طبعا انو انا اكون اول واحد يشارك فى القسم ده اللى بشكرعليه صديقى واخويا احمد مدير المنتدى لانو بكده هيدى لكل واحد الفرصة فى انو يقول اللى جواه ويمكن نقدر نساعد بعضنا فى حل مشاكلنا.... وانا بقى مشكلتى الازلية متمثلة فى عيوبى. طبعا احنا كلنا عندنا عيوب بس اوقات كتير بنخبيها جوانا ويمكن بنزعل كمان لما حد يقولنا عليها ويحاول يحلها معانا بس ده طبعا غلط كبير جدا.... مش عيب انك تغلط بس العيب انك متتعلمش من الغلط ده ... المهم علشان مطولش عليكم انا بقى مشاكلى الازلية متمثلة فى كذا حاجة او ممكن تسموها عيوب واول العيوب دى انو انا متسرع على طول يعنى مبفكرش كتير قبل ماخد القرار بتاعى و يمكن اكون مبفكرش خالص ودايما مندفع على طول واحب الحاجة تيجى بسرعة مستناش لبكرة. يعنى لو حاجة معادها بكرة ابقى دايما مشغول عليها وعايزها تيجى فى لحظتها النهاردة و ده طبعا عيب كبير جدا لانو انا عايز ابقى صبور زى ما رب العالمين بيقول ان الله مع الصابرين .. ده العيب الاول . ومن ضمن عيوبى الازلية برضوا انوا انا يمكن اكون طيب شوية يعنى بالبلدى كده على نياتى. ههههه وده طبعا فى زمنا ده بعتبروا عيب كبير جدا مع انو المفروض العكس يعنى ده يبقى ميزة مش عيب . بس للاسف دلوقت الناس بتاكل فى بعضيها زى ما نكون فى غابة ممكن الاخ يقتل اخوه علشان اتفه حاجة وهى الفلوس مثلا فبكده انا بعتبر ان الطيبة دى عيب مش ميزة الدنيا دى عايزة اللى يوقف فيها زى الاسد..هههههه و العيب الاخير فيا وهو انو انا برضوا حساس زيادة عن اللزوم يعنى مثلا ممكن واحد صحبى يبقى بيهزر معايا ويقولى كلام يزعل وانا افتكروا بجد فأزعل منوا وده طبعا عيب كبير جدا وبحاول فى الفترة الاخيرة انى اتغلب عليه على قد ما قدر واظن فى اللى قدامى انو حسن النية على طول وهو ده الحل للمشكلة دى من وجهة نظرى ...... معلش طولت عليكم بس انا حبيت افضفض معاكم بس ونفسى بجد اتخلص من كل المشاكل دى وربنا يوفقنى ويوفق الجميع يارب............... تحياتى للجميع
    مى الشرقاوى
    مى الشرقاوى

انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! Empty رد: انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!!

مُساهمة من طرف مى الشرقاوى الأربعاء يوليو 22, 2009 1:00 am

جميل او انك تفتح قلبك وتقول مشكلتك
    انت انسان متميز وشجاع انك تعترف بالعيوب اللى موجودة فيك رغم ان وجهة نظرى ان كل اللى انت قلتة موجود عندى برضوا وكانك بتتكلم على لسانى
    مذكرات متمرد
    مذكرات متمرد

انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! Empty رد: انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!!

مُساهمة من طرف مذكرات متمرد الأربعاء يوليو 22, 2009 7:38 am

بشكرك طبعا يامى على مشاركتك الجميلة دى ... بس احنا كده بقى هنستنى حد يحل لينا مشاكلنا المشتركة الازلية دى هههههههه . وميرسى ليكى يامى على مجاملتك ليا دى بس انا زى ما قولت فى الموضوع مش عيب ان احنا نصارح نفسنا بعيوبنا بالعكس العيوب دى ممكن تكون سبب تعستنا فى الدنيا فلازم ندور على حل ليها ولو مقدرناش يبقى لازم نتناقش مع غيرنا يمكن نقدر نوصل لحل .... ما حنا طبعا مش هنقدر نعيش فى الدنيا دى لوحدنا من غير منتكلم او نناقش لازم هنحتك بالاخرين... ولا ايه
    موغا
    موغا

مُساهمة من طرف موغا الأربعاء يوليو 22, 2009 3:08 pm

صباح الخير بص يامتمرد وانتى يامى احنا لازم يكون عندنا صبرونتغلب على الاستعجال الى عندينا واى حاجه تكون جيلنا ومستنينها بكره او بعده نقول ان شاء الله نقدم المشئ اما بالنسبه للطيبه دى فى حد زاتها مش عيب دى ميزه جميله قوى وفى زمنا ده صعب نلقيها كتير انتا وانتى واحنا كلنا لازم نحافظ عليها لجل ما الناس تحبك اما بالنسبه لرد فعلك مع اصحابك هما اكيد عرفينك كويس انتا بس تحاول تخلى عندك استوعاب لكلامهم لانى والله الصحاب مش بتتعوض يمكن يوكونو اقرب منك لاخواتك وهسيب اللاختار ليك انتا وليكى يامى فى النهايه بقلكم(فى التانى السلامه وفى العجله الندامه)ربنا يوفقكم
    مذكرات متمرد
    مذكرات متمرد

مُساهمة من طرف مذكرات متمرد الأربعاء يوليو 22, 2009 7:27 pm

صباح النور ياموغا وبحييكى على كلامك المفيد ده بس الاستعجال ده مشكلة صعبة جدا واكيد موجودة فى ناس كتير مش انا ولا مى بس لان الانسان بطبيعته عجول (وكان الانسان عجولا) ولازم طبعا نقدر نتخلص من المشكلة دى لان التأنى من الله و العجلة من الشيطان زى ما قال رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم وانا بحاول على قد ما قدر اتخلص من الموضوع ده وربنا يوفقنى ويوفق الجميع يارب... وبعدين مسألة الطيبة دى انا معاكى ياموغا فى انها ميزة بس ده مبقاش دلوقت انا زى ما قولت انا بعتبر الطيبة دلوقت مش ميزة لان الانسان الطيب اكيد فى ناس هتحبوا بس للأسف فى ناس اكتر فى زمنا ده هتستهزأ بيه وانا بقى محبش حد يستهزىء بيا ايا من كان يعنى ممكن تقولوا كرامتى بتنقح عليا شوية هههههه Razz وده على فكرة برضوا مش عيب فى الطيبة ولا عيب فى زمنا كمان ده عيب فينا احنا احنا دلوقت اللى نسينا الاخلاق والادب والذوق حتى دينا نسيناه الا من رحم ربى طبعا وبتمنى من ربنا ان احنا نرجع لدينا وصوابنا تانى وانشاء الله نقدر نغير من نفسنا امين يارب
    emad mehilba
    emad mehilba

مُساهمة من طرف emad mehilba الخميس يوليو 23, 2009 3:06 am

السلام عليكم اخوانى فى الله المتمرد ومى وموغا فو الله انى أحبكم فى الله معكم أخوكم الدكتور عماد فاروق محيلبه قرأت المشكلة السالف ذكرها و أبهرتنى الصراحة الجميلة التى وجدتها فى تعليقاتكم الجميلة المفيدة فالمشكلة التى ذكرتموها مشكلة تفشت بين الشباب الان و لا ابالغ ان قلت انها بين صفوف كبار السن ولو لم يصارح الناس انفسهم لكان هناك جيل متسرع غير قادر على حمل المسئوليه سأتكلم اولا عن مشكلة التسرع التسرع عكس التأنى و الصبر وهو السرعة فى اصدار الاحكام دون تفكير أو مهلة و عدم القدرة على انتظار الاحداث و للعلم يولد كل انسان جاهلا لا يعلم شئ فيموت وقد اصبح أعلم الناس وقد يولد الانسان غير متانى اى متسرع و قد مات ويحلف الناس ويثنون على صبره فمن اين اتى لهذا الرجل العلم والصبر خلاصة القول ان الانسان يولد جاهلا ومتسرعا فمع التدريب يصبح عالم و صابرا اى ان الصبر صفة مكتسبه كالعلم كلما اجتهدت فى طلبه وجدته والصبر درجات الانبياء و الصالحون اتوا قمته و الصبر والانى من الاخلاق الكريمة التى يحبها الله ورسوله كما ذكر الحديث الصحيح فما هلكت الامم وقامت الحروب الا بقرارات حكام متسرعين ما كثر الطلاق و تفشى فى مجتمعنا وتشرد الاولاد الا نتيجة تسرع الازواج أكاد اجزم بان لا مشكلة تحدث الا نتيجة للتسرع و عدم التفكير و لذا التسرع من الصفات المذمومة عند الكبار و صفة تقدح فى صاحبها و تنقصه مكانته فالصبر ما وجد فى شخص الا زانه و أعلى مكانته وسط أهله و عشيرته فالصبر صفة من صفات الانبياء و الملوك و العلماء و الكبار فمن لم يجد نفسه من الكبار فعليه ان يقلدهم وهنا أقول ان عدم القدرة على انتظار الاحداث من التسرع
    والانشغال بالمستقبل لدرجة تشتت الذهن من التسرع فلا تكن هكذا لان هذا قد يكون مؤشر الى عدم الثقة بالله و حلول هذه المشكلة كالتالى التصبر كالتعلم أى درب نفسك على الصبر ستتعود عليه مقاومة النفس و عدم طاعتها فى الامور التى تبدو فيها متسرعا عدم التسرع فى اصدار الاحكام على الاخرين لان فى ذلك المهالك الثقة فى الله و العلم ان الخير فى مااختاره الله بعد الاخذ بالاسباب (فذاكر ثم اطلب النجاح فاذهب الى الطبيب ثم اطلب الشفاء من الله )الدعاء مفتاح الفرج و مصبر الصابرين و اعلم اخى ان فى العجلة الندامة و فى التانى السلامة و لكن لاحقاق الحق ليس كل التسرع مذموم فالتسرع فى ابداء المشاعر قد يكون مطلوب ومستحب فاظهار مشاعر الحب مع ابيك وامك اخيك اهلك اقاربك اصدقائك محمود ولاتتكبر ان تقول لهم انى احبكم فى الله
    ففى النهاية اقولها انا لكم
    انى احبكم فى الله فانتظرونى لحل المشكلة الثانية و الثالثة و اسألكم الدعاء أخوكم الدكتور عماد فاروق محيلبه
    مذكرات متمرد
    مذكرات متمرد

مُساهمة من طرف مذكرات متمرد الجمعة يوليو 24, 2009 7:35 am

بارك الله فيك اخى الدكتور عماد احبك الذى احببتنا فيه وفعلا والله كلامك جميل جدا واكيد هنستفيد منوا انشاء الله وانا معاك جدا ان الصبر بييجى بالتدريب لان انا زى ما ذكرت فى الموضوع ان الانسان بفطرته عجول فربنا يلهمنا الصبر ويكون من صفاتنا الصبر انشاء الله ....... وجزاك الله خيرا
    هبة جلال
    هبة جلال

مُساهمة من طرف هبة جلال الثلاثاء أغسطس 04, 2009 10:06 pm

[center]انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! 976426880
    [/center]
    مذكرات متمرد
    مذكرات متمرد

مُساهمة من طرف مذكرات متمرد الأربعاء أغسطس 05, 2009 8:18 am

ميرسى ليكى ياهبة على مشاركتك وبرحب بيكى فى المنتدى اللى أكيد هيكبر بمشاركتك فيه ....تقبلى تحياتى .
    مى الشرقاوى
    مى الشرقاوى

مُساهمة من طرف مى الشرقاوى الخميس أغسطس 13, 2009 2:17 pm

انا بقى مشكلتى متمثلة فى عدة حاجات كده وهى طبعا عيوب مش مزايا ونفسى الاقى ليها حل.......!!!! Get-6-2009-qhs8n76f
    .
    .
    *الحب*
    هو عالم الأحلام ...فيه تبحر الروح نحو أفاق وردية فيتجدد الأمل وتغني الحياة ... ليبقى الحب عالم لا ينتهي وربيعاً لا يذبله خريف..
    ليبقى شامخاً آنفاً ليبقى ليلون حياتنا السوداء.. ليكون شعلة لا تنطفي بين المحبين ليكون رمزاً للعهد بين قلبين ______________

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة مايو 17, 2024 10:08 am